آشنایی با خواص قره قروت و انواع قره قروت

آشنایی با خواص قره قروت و انواع قره قروت
قره قروت یک خوراکی ترش‌مزه و سرشار از کلسیم است که امروزه با طعم‌دهنده‌های مختلف و متنوعی تولید می‌شود.

آشنایی با خواص قره قروت و انواع قره قروت

گرچه کلمه قره قروت در ترکی به معنای قره قروت است، اما نباید این خوراکی ترش‌مزه را با کشک اشتباه گرفت. قره قروت در واقع یک محصول جانبی ساخت کشک است.

قره قروت را می‌توان هم از آب ماست و هم از آب دوغ تهیه کرد. از آنجایی که این ماده بسیار ترش است، برخی از افراد برای خوش‌طعم‌شدن آن از نمک استفاده می‌کنند. با این حال نمک زیاد برای افراد سالمند و دارای فشارخون، ناراحتی قلبی‌عروقی و بیماری‌های کلیوی مضر است.

ما در این مقاله انواع قره قروت و خواص آن را بررسی کرده و به‌‌طور مختصر به‌روش تهیه آن در منزل اشاره می‌کنیم.

قره قروت ماستی

این نوع قره قروت از آب ماست تهیه می‌شود و همان‌طور که از نام آن پیداست، رنگ تیره‌ای دارد. برای تهیه این نوع قره قروت، لازم است آب ماست را بگیرید. ماست را داخل یک کیسه ریخته و فشار دهید تا به مرور آب آن خارج شود. آنچه داخل کیسه باقی می‌ماند، ماست چکیده است که ماده اولیه برای ساخت قره قروت محسوب می‌شود.

برای تهیه قره قروت، آب ماست را داخل قابلمه ریخته و می‌جوشانند تا رنگ آن تغییر کرده و کمی سفت شود. سپس آن را داخل یخچال می‌گذارند تا سرد و سفت شده و به قره قروت تبدیل گردد.

 

قره قروت دوغی

همان‌طور که از نامش پیداست، این قره قروت هم تیره است و از دوغ تهیه می‌شود. برای تهیه این نوع قره قروت، دوغ ترش مورد نیاز است. دوغ ترش را با استفاده از دستگاه کره‌گیر یا هم‌زن می‌زنند تا چربی آن جدا شود. وقتی چربی جدا شد، با انداختن چند قطعه یخ، روغن آن را جدا می‌کنند تا دوغ بدون چربی شود.

حالا این دوغ باقیمانده را در ده دقیقه می‌پزند و سپس داخل یک کیسه می‌ریزند تا آب آن جدا شود. آنچه داخل کیسه باقی می‌ماند کشک نامیده می‌شود و آبی که از آن خارج می‌شود برای تهیه قره قروت کاربرد دارد.

کافی است این آب را بجوشانید تا غلیط شده و تغییر رنگ دهد؛ سپس آن را در یخچال بگذارید تا سفت شده و تبدیل به قره قروت شود.

قره قروت سفید

قره قروت سفید

قره قروت سفید نام اشتباهی است که توسط عوام مردم استفاده می‌شود. زیرا قره قروت به معنای قره قروت است و قره قروت سفید معنا ندارد؛ بلکه لازم است به جای آن «سپید کشک» گفته شود.

سپید کشک، یکی از انواع دیگر این تنقلات خوش‌مزه است که می‌توان آن را هم از آب دوغ و هم از آب ماست تهیه کرد. اما سپید کشک تهیه‌شده از آب ماست، هم‌ گران‌تر است و هم بافتی متخلل‌تر و پفکی دارد.

 

قره قروت طعم‌دار

قره قروت طعم‌دار شامل قره قروت ژلهای تمشکی، قرهقروت با طعم هلو، انبه و ترکیبی از هر سه طعم است. این تنقلات معمولا با مخلوط‌کردن این ماده غذایی با طعم‌دهنده‌های مصنوعی و طبیعی ساخته می‌شوند و می‌توانند برای افرادی که طعم‌های مختلف را ترجیح می‌دهند، یک گزینه عالی محسوب شوند.

فرقی ندارد قره قروت استفاده کنید یا سفید کشک؛ در هر صورت این تنقلات خوش‌مزه دارای خواص و فواید زیادی است که سبب شده ایرانیان در طول تاریخ از آن استفاده کنند. بیایید با خواص و مزایای قره قروت و سفید آشنا شویم.

 

خواص قره قرت

قره قروت در دسته لبنیات دسته‌بندی شده و در طب سنتی از جمله مواد سرد و خشک به حساب می‌آید. این خوراکی به دلیل مقدار بسیار بالای کلسیم آن مورد توجه است و می‌تواند نقش بسیار مهمی در کاهش پوکی استخوان داشته باشد. ما در اینجا خواص مهم قره قروت را آورده‌ایم.

  • درمان حرارت معده و کبد، اسهال و تب‌های صفراوی گرم
  • مالیدن آن به موضع می‌تواند برای ورم‌های گرم مفید باشد.
  • این خوراکی برای افراد با مزاج صفراوی مفید است و می‌تواند تشنگی آن‌ها را فرو بنشاند.
  • قره قروت برای بهبود آفت دهان، لثه و زخم‌های دهانی موثر است.
  • از این ماده می‌توان در پخت انواع آش و سوپ ترش استفاده کرد.
  • قره قروت بیشتر از شیر کلسیم دارد، اما برخلاف آن سبب به‌هم ریختن معده نمی‌شود.
  • این ماده غذایی، علاوه‌بر کلسیم دارای برخی از ویتاین‌های ب و همچنین پروتئنین‌ها و اسیدهای آمینه است که می‌توانند برای سلامت بدن مفید باشند.
  • قره قروت چربی بسیار کمی دارد و به‌همین دلیل برای افرادی با مشکلات چربی خون، مضر نیست.

 

قره قروت خانگی

 

با وجود مزایای زیاد این تنقلات خوش‌مزه، برخی از افراد لازم است از مصرف آن خودداری کنند یا آن را در حداقل مصرف نمایند. برای مثال، افراد با مزاج سرد و خشک یا افرادی که با مشکلات معده و نفخ دست و پنجه نرم می‌کنند، نباید مقدار زیادی از این ماده غذایی را مصرف کنند.

همچنین تهیه بهداشتی قره قروت هم بسیار مهم است. در صورت رعایت‌نکردن بهداشت، این خوراکی می‌تواند عامل آلودگی شود.

به‌همین دلیل لازم است برای خرید قره قروت از یک تامین‌کننده معتبر کمک بگیرید.

 

سخن آخر

قره قروت یکی از تنقلات خوش‌طعم ایرانی است که از آب ماست یا آب دوغ تهیه می‌شود. این ماده دارای طعم ترش است و طبع آن سرد و خشک محسوب می‌شود. قره قروت برای پوکی استخوان بسیار مفید می‌باشد، زیرا دارای مقدار بسیار زیادی کلیسم است. با این حال لازم است موازین بهداشتی هنگام تهیه آن رعایت گردد، در غیر این صورت می‌تواند بیماری‌زا باشد و مشکلات مختلفی برای افراد ایجاد کند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد