بهترین روش نگهداری شکرپنیر

بهترین روش نگهداری شکرپنیر
شکرپنیر تازه، کاملا سفت و زنج (آدامسی)هست و داخل بسته بندی نرم و لطیف میشود. اگرچه نمی‌توان از خشک‌شدن شکر پنیر جلوگیری کرد، اما با نگهداری درست می‌توان تا حد زیادی عمر آن را افزایش داد.

بهترین روش نگهداری شکرپنیر

وقتی حرف از شکرپنیر می‌شود، سفت و زنج (آدامسی) آن، اولین چیزی است که به یادمان می‌آید. اما اگر شکرپنیر سفت و خشک شود، حتی نمی‌توان از آن به‌جای قند استفاده کرد. شکرپنیر سفت شده، مدت‌ها در دهان باقی می‌ماند و آخر هم مجبور می‌شویم آن را دور بیندازیم. نگهداری شکرپنیر اصول خاصی دارد که با رعایت آن می‌توانید حتی تا چند ماه این شیرینی خوش‌مزه را تازه و خوش‌طعم نگه‌دارید.

ما در این مقاله روش نگهداری شکرپنیر را به شما یاد می‌دهیم.

نگهداری شکرپنیر

شکر پنیر چیست و از چه ساخته شده است؟

شکر پنیر یکی از سوغاتی‌های محبوب شهر بجنورد است که بجنوردی ها به آن «آب نبات» هم می‌گویند. البته اسم آب نبات برای شکرپنیر چندان بی‌راه نیست. چون مثل بقیه آب‌نبات‌ها، شکرپنیر نیز از آب و شکر ساخته می‌شود. اما این خوراکی شیرین برخلاف چیزی که از آب‌نبات در ذهن دارید، بافت سفتی ندارد.

برای درست‌کردن شکرپنیر، شکر را با مقدار کمی آب حل می‌کنند و داخل قابلمه می‌جوشانند تا کاملا غلیظ شود. بعد، این مایع غلیظ شیری‌رنگ را روی سینی می‌ریزند و ترکیبات طعم‌دهنده را به آن اضافه می‌کنند.

ترکیبات طعم‌دهنده شکرپنیر معمولا آجیل‌هایی مانند پسته و گردو، گیاهانی مانند گل محمدی، هل و زعفران و حتی پودر نارگیل است.

وقتی این ترکیبات را به‌مقدار کم با شکرپنیر مخلوط کردند، آن را با دست (در کارگاه با دستگاه) ورز می‌دهند تا رنگ آن از نباتی به شیری تغییر کند. اینجاست که شکرپنیر متولد می‌شود!

حالا این ماده مرطوب سفید‌رنگ را کمی می‌کشند تا نازک شود و بعد به‌وسیله قیچی یا چاقو آن را می‌برند تا به اندازه‌های کوچک مشابه قند درآید. اگر اطراف شکر پنیر را با دقت بیشتری نگاه کنید، می‌توانید محل برش را به‌خوبی ببینید.

حالا اجازه می‌دهند شکرپنیر‌ها خشک شوند (البته نه خیلی خشک) و آن‌ها در بسته‌بندی‌های پلاستیکی به بازار عرضه می‌کنند.

نگهداری شکرپنیر بر چه اصولی استوار است؟

همان‌طور که در طرز تهیه شکرپنیر دیدید، این آب نبات خوشمزه تقریبا به‌طور کامل از شکر و آب ساخته شده است. اصول نگهداری شکرپنیر نیز بر همین ترکیبات اولیه استوار است.

  • اگر آب شکرپنیر بیش از حد تبخیر شود، بسیار سفت می‌شود. در این شرایط در دهان حل نشده و قابل مصرف نیست.
  • از طرف دیگر، اگر شکر موجود در شکرپنیر نم بکشد، بافت این شیرینی از هم وارفته و بیش از حد نرم می‌شود. شکرپنیر نم‌کشیده هم معمولا مطلوب نیست.

وقتی شکرپنیر تازه است و تنها چند روز از تولید آن می‌گذرد، حد متوسطی از نرمی و رطوبت را دارد. در این شرایط این آب نبات کاملا خوش‌طعم و گوارا است و در بهترین شرایط خود قرار دارد. اگرچه نمی‌توان از خشک‌شدن شکرپنیر جلوگیری کرد، اما نگهداری آب نبات می‌تواند تا حد زیادی عمر آن را زیاد کند.

نگهداری شکرپنیر

اولین اصول نگهداری شکرپنیر، رعایت زمان مصرف است. اگر این شیرینی حتی در بهترین شرایط، تا ۹ماه هست در صورتی که در پلاستیک  و یا ظرف در بسته باقی بماند.

دومین اصل نگهداری شکرپنیر همان‌چیزی است که هنگام خرید آن می‌بینید؛ پوشش پلاستیکی ضخیم. پوشش پلاستیکی، مانع از تبخیر رطوبت شکرپنیر شده و علاوه‌بر این، مانع از این می‌شود که رطوبت هوا به داخل آن راه یابد. با این حال این پوشش برای مدتی خاص می‌تواند جلوی تغییرات شیرینی را بگیرد. حتی اگر بسته‌بندی اولیه باز نشود، باز هم پس از مدتی شیرینی خشک می‌شود.

سومین چیزی که درباره نگهداری شکرپنیر باید در نظر بگیرید، قراردادن آن در یک محل خشک است. وقتی بسته‌بندی اولیه را باز می‌کنید، شیرینی‌ها در معرض رطوبت هوا قرار می‌گیرند. این مشکل در مناطق و فصول مرطوب بیشتر است. برای حل این مشکل، لازم است شیرینی را در یک مکان خشک و در یک ظرف دربسته نگهداری کنید تا رطوبت به آن نرسد. اگر در مناطق مرطوب زندگی می‌کنید، ممکن است بتوانید از بسته‌های رطوبت‌گیری که داخل قرص‌ها و مکمل‌ها گذاشته می‌شود، استفاده کنید. کافی است این بسته‌ها را بدون بازکردن در مجاورت شکرپنیرها قرار دهید تا رطوبت اضافی آن را به خود بکشند.

چهارمین نکته در نگهداری شکرپنیر، قراردادن آن داخل فریزر و یخچال است. شما باید آب نبات را در پلاستیک ضخیم یا ظرف دربسته، داخل یخچال و فریزر نگه‌ دارید. نگهداری شکرپنیر در داخل یخچال و فریزر می‌تواند عمر آن را تا چند ماه افزایش دهد. اما بعد از این مدت، باز هم شکرپنیر کهنه خواهد شد.

اگر بخواهید خیلی خلاصه بگوییم، نگهداری شکرپنیر شامل قراردادن آن در پلاستیک ضخیم و غیر قابل نفوذ، ظروف دربسته و خشک و نگهداری در یخچال یا فریزر است.

سخن آخر

نگهداری شکرپنیر می‌تواند عمر آن را تا حد زیادی افزایش دهد؛ اما نمی‌تواند از خشک‌شدن و خراب‌شدن محصول در طول زمان جلوگیری کند. برای نگهداری شکرپنیر لازم است شیرینی را در یک پوشش پلاستیکی ضخیم، در یک ظرف دربسته و دور از نور، در مکان خشکی نگهداری کنید. همچنین می‌توانید با قراردادن شکرپنیر در داخل یخچال و فریزر (البته با شرایط ذکرشده) عمر آن را افزایش دهید.

در آخر خرید شکرپنیر تازه، به‌اندازه و مصرف آن در زمان کوتاه، بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. با این کار همیشه می‌توانید از شکرپنیرهای تازه و خوش‌طعم لذت ببرید. 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد