با چایی چی بخوریم؟ بهترین تنقلات کنار چایی

با چایی چی بخوریم؟ بهترین تنقلات کنار چایی
نقل، شکرپنیر، شیرینی قندی برای کنار چایی بسیار خوش‌طعم، خوش‌بو و نرم هستند. اگر چیزی مشابه با قند، اما کمی متفاوت می‌خواهید، این‌ها بهترین انتخاب می‌باشند.

با چایی چی بخوریم؟ بهترین تنقلات کنار چایی

یک چایی داغ و خوش‌رنگ، چیزی است که کمتر ایرانی می‌تواند دست رد به سینه آن بزند. برخلاف بسیاری از کشورها که قهوه در آن‌ها رایج‌ است، چایی در ایران در صدر نوشیدنی‌ها قرار دارد. از طرف دیگر، اکثر افراد چایی خود را همراه با یک خوراکی شیرین می‌نوشند. اگرچه قند مرسوم است، اما گاهی یکنواخت و تکراری می‌شود و افراد دوست دارند کنار چایی خود یک خوراکی متنوع بخورند. علاوه‌بر این، قند چندان هم سالم نیست و اگر بتوانیم برای آن یک جایگزین بهتر انتخاب کنیم، عالی است.

اگر شما هم دنبال تنوع در تنقلات کنار چایی هستند، می‌توانید در این مقاله انواع مختلف تنقلات کنار چایی را یکجا ببینید و براساس سلیقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

شکرپنیر

شکرپنیر

شکرپنیر یکی خوراکی‌های سنتی شهر بجنورد در استان خراسان است که از شکر، آب و طعم‌دهنده‌هایی مانند پسته، زعفران و... ساخته شده است. کالری شکرپنیر مشابه قند و شکر است؛ یعنی هر 5 گرم از آن 20 کیلوکالری دارد. از نظر سلامت، شکرپنیر با قند تفاوت چندانی ندارد؛ البته اگر به یک اندازه مصرف شود. با این حال، شکرپنیر کنار چایی بسیار خوش‌طعم، خوش‌بو و نرم است. اگر چیزی مشابه با قند، اما کمی متفاوت می‌خواهید، شکرپنیر بهترین انتخاب است.

 

نقل

نقل هم یکی از گزینه‌های مطلوب برای تنقلات کنار چایی است که تا حد زیادی از نظر ترکیبات مشابه با شکرپنیر است. این شیرینی علاوه‌بر شکر و آب، دارای عرقیجاتی مانند گلاب، بیدمشک و تخم‌های گیاهی مانند شنبیله است. تفاوت اصلی نقل با شکرپنیر، علاوه‌بر عرقیجاتی که ذکر کردیم، در طرز تهیه آن است. در ساخت نقل، شکر حول یک مرکز که می‌تواند تخم شنبلیله، خلال بادام، پسته، گردو و... باشد متبلور می‌شود. همچنین شکل نقل‌ نسبت به شکر پنیر متنوع‌تر است.

 

شیرینی قندی (گلاب و شکر)

یکی دیگر از شیرینی‌های بجنوردی که طرفداران زیادی دارد، شیرینی قندی است. این شیرینی هم تا حدود زیادی به نقل و شکرپنیر و قند شبیه است، اما تفاوت‌هایی دارد. شیرینی قندی از شکر، آب، گلاب و زعفران ساخته شده است و عطر و طعم خوبی دارد. شیرینی قندی تا حدودی شبیه به قند است و بافت ترد آن زیر دندان خرد می‌شود. این نوع شیرینی هم برای کنار چایی بسیار مناسب است و هم برای افرادی که دنبال تنوع هستند، یک گزینه خوب محسوب می‌شود.

سوهان

خیلی از افراد سوهان را برای تنقلات کنار چایی ترجیح می‌دهند. سوهانِ تازه، بسیار خوش‌طعم و خوش‌بو است و از نظر ترکیبات، تفاوت بسیار زیادی با نقل، قند و شکرپنیر دارد. سوهان از آرد گندم، جوانه گندم، مغز‌ها، شکر، هل، زرده تخم‌مرغ، زعفران و گلاب ساخته شده است و روغن هم دارد. بنابراین لازم است در نظر بگیرید که کالری سوهان از تنقلات کنار چایی که قبل از این معرفی کردیم، بیشتر است. همچنین این خوراکی به دندان‌ها می‌چسبند و حتما لازم است پس از مصرف آن مسواک بزنید و از نخ‌دندان استفاده کنید.

 

پولکی کنجدی

اگر به‌دنبال گزینه سالم‌تر و با طبع گرم‌تر برای کنار چایی هستید، پولکی کنجدی انتخاب خوبی است. این آبنبات سفت، از کنجد، شکر، هل و گلاب تشکیل شده است و به دلیل داشتن مقادیر قابل توجهی کنجد، نسبت به قند سالم‌تر است. کالری پولکی کنجدی بین سوهان و شکرپنیر (و نقل و قند) قرار دارد و تقریبا مانند سوهان به دندان‌ها می‌چسبد.

بادام زمینی عسلی کنجدی

بادام‌زمینی کنجدی عسلی

یک گزینه فوق‌العاده سالم، خوش‌طعم و با طبع گرم برای کنار چایی، بادام‌زمینی کنجدی عسلی است. بیشترین بخش این تنقلات از بادام زمینی بوداده‌شده تشکیل شده است که با لایه‌هایی از شکر سوخته (کارامل)، کنجد و... پوشانده شده است. بادام‌زمینی کنجدی عسلی یک شیرینی شیک، سالم و در عین حال خوش‌مزه است و برای کنار چایی کاملا مناسب است. با این حال، لازم است در نظر بگیرید که بادام زمینی یکی از مغزها محسوب می‌شود که چربی و در نتیجه کالری زیادی دارد. اگرچه چربی بادام زمینی از نوع چربی‌های بد نیست، اما مصرف زیاد آن می‌تواند سبب چاقی و افزایش چربی خون شود. اگر از بادام‌زمینی کنجدی عسلی به‌اندازه استفاده کنید، یکی از بهترین تنقلات کنار چایی محسوب می‌شود.

توت خشک

مصرف توت خشک همراه چایی برای افرادی مناسب است که قصد دارند میزان قند مصنوعی دریافتی خود را کاهش دهند. توت خشک در میان گزینه‌های ذکر‌شده در این مقاله سالم‌ترین آن‌ها است و برای افراد دیابتی و اشخاصی که قصد کاهش وزن دارند، بسیار مفید است. قند توت خشک، فروکتوز و یا همان قند میوه است که برای ورود به سلول‌ها نیازی به انسولین ندارد. به‌همین دلیل هم مصرف کم آن، قند افراد دیابتی را چندان بالا نمی‌برد. از طرف دیگر توت خشک، کم‌شیرین است و دل را نمی‌زند.

جمع‌بندی

تعداد زیادی از تنقلات کنار چایی وجود دارد که افراد می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. برخی از این تنقلات شباهت بیشتری به قند و شکر دارند و برخی دیگر، اگرچه شیرین هستند اما ترکیبات آن‌ها با قند و شکر متفاوت است. انتخاب تنقلات کنار چای تا حد زیادی وابسته به سلیقه اشخاص، تمایل آن‌ها و محدودیت‌ها (مانند دیابت یا رژیم غذایی) دارد. در میان تنقلات کنار چایی معرفی‌شده در این مقاله، توت خشک از همه سالم‌تر است، اما سایر موارد معرفی‌شده نیز در مقادیر کم مفید، سالم و در عین حال خوش‌مزه هستند. تنقلاتی که دارای مغز، هل، گلاب و عرقیجات مانند بیدمشک هستند، می‌توانند علاوه‌بر تامین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز بدن، سبب آرامش شوند. 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد