نقل | نقل مغزدار و نقل خانگی

نقل | نقل مغزدار و نقل خانگی
نقل یک شیرینی ساده و محبوب است که می‌توان انواع مختلف آن را در طعم‌های مختلف، در خانه درست کرد.

نقل | نقل مغزدار و نقل خانگی

نقل یکی از شیرینی‌جات معروف ایرانی است که از زمان‌های بسیار قدیم در مراسم شادی و همچنین در نذر و نیازهای مذهبی کاربرد داشته است. ایرانی‌ها این شیرینی را به‌عنوان شگون روی سر عروس و داماد می‌ریزند، در مجالس و اعیاد پخش می‌کنند و همچنین نوع خاصی از آن در گذشته به نام نقل مشکل‌گشا معروف بود.

در حال حاضر هم این شیرینی خوش‌مزه جایگاه ویژه‌ای در بین ایرانیان دارد. اگرچه گفته می‌شود که سوغات شهر ارومیه است، اما می‌توانید آن را در شهرهای دیگر نیز پیدا کنید و انواع آن را به‌عنوان یک شیرینی مرسوم خریداری نمایید.

ما در این مقاله، روش تهیه نقل مغزدار و خانگی را توضیح می‌دهیم و انواع این شیرینی را بررسی می‌کنیم.

طرز تهیه نقل مغزدار خانگی

برای تهیه این شیرینی خانگی، آن هم به‌شکل مغزدار، لازم است مراحل زیر را در خانه طی کنید:

  1. شش لیوان فرانسوی (دسته‌دار) شکر را با مقدار آب مخلوط کرده و روی گاز قرار دهید تا شکر حل شده و محلول به جوش بیاید.
  2. حالا یک قاشق غذاخوری گلوکز مایع داخل آن بریزید و هم بزنید. مخلوط تغییر رنگ داده و حالت خمیری به‌خود می‌گیرد.
  3. دمای مخلوط را مرتبا اندازه بگیرید، وقتی دما به 115 درجه سانتی‌گراد رسید شعله را خاموش کنید.
  4. مخلوط را از قابلمه خارج کرده و داخل ظرف دیگری بریزید.
  5. حالا مغزهایی مانند خلال بادام، پسته، رازیانه و... را که از قبل خرد کرده‌اید داخل این مایع ریخته و با کارد فشار دهید تا پایین برود.
  6. مقداری صبر کنید تا مخلوط خودش را بگیرد و قدری سفت شود.
  7. یک کاغذ روغنی پهن کنید و با استفاده از چاقو یا چنگال، مغزهای داخل مایع را که حالا مقداری از شکر ذوب‌شده به آن چسبیده خارج کرده و روی کاغذ بچینید.
  8. صبر کنید تا شیرینی‌ها کاملا سفت شوند.
  9. حالا می‌توانید آن‌ها را سرو کنید.

برای نگهداری و افزایش طول عمر این شیرینی، کافی است که آن را در پلاستیک ضخیم یا ظرف دربسته و در جای خشک و خنک نگه دارید. همچنین می‌توانید آن‌ها را پس از بسته‌‌بندی مناسب داخل یخچال و فریز بگذارید.

 

انواع نقل

انواع مختلفی از این شیرینی وجود دارد که افراد براساس سلیقه خود از آن استفاده می‌کنند. این شیرینی‌ها می‌توانند مغزدار و بدون مغز باشند. در انواع مغز‌دار، بزرگی نقل براساس بزرگی مغز مشخص می‌شود. بیایید با انواع این نوع شیرینی آشنا شویم:

  • گردویی
  • بادامی و خلال بادامی
  • گلاب
  • گشنیزی
  • بهارنارنج
  • بید‌مشکی
  • گل محمدی
  • زعفرانی
  • پسته‌ای
  • وانیلی

 

نقل گردویی

این نوع شیرینی از تکه‌های درشت گردو به عنوان مغز استفاده می‌کند. معمولا در مرکز هر نقل، یک دوم یا یک چهارم مغز گردو وجود دارد. مغز گردوها به دلیل قرارگیری در محیط شیرین و پررطوبت داخل شیرینی، نرم و خوش‌طعم شده و طعم اصلی خود را تا حدودی از دست می‌دهند.

نقل

نقل بادامی و خلال بادامی

در این شیرینی‌ها از یک بادام کامل یا یک خلال بادام نازک در قسمت مرکزی استفاده می‌شود. انواعی از نقل با بادام کامل و یا خلال بادام از نظر ظاهری و حتی طعم، تفاوت چشمگیری با هم دارند. انواعی که یک بادام کامل در مرکز خود دارند، معمولا اندازه بزرگی داشته و گرد هستند؛ اما انواعی که با خلال بادام پخته می‌شوند، باریک و بلند هستند و معمولا رایج‌ترین شکل این نوع شیرینی به حساب می‌آیند.

 

نقل پسته‌ای و خلال پسته‌ای

انواع پستهای و خلال پسته‌ای این شیرینی، از خوشمزه‌ترین نقل‌ها هستند. در اینجا نیز، تکه‌های خلالی پسته در مرکز نقل قرار می‌گیرند.

 

نقل گشنیزی (مشکل گشا)

این شیرینی گشنیزی دارای دانه گشنیز در قسمت مرکزی است که به آن طعم و عطر خاصی می‌دهد. در این نوع شیرینی علاوه‌بر دانه گشنیز از طعم‌دهنده‌های دیگری مانند بیدمشک، پسته و... نیز استفاده می‌شود. انواع گشنیزی نقل می‌تواند به عنوان بخشی از آجیل مشکل گشا استفاد شود.

نقل گلاب

نقل گلاب بافت لطیف‌تری دارد و عطر و طعم گلاب را ارائه می‌دهد. افرادی که عطر و طعم گلاب را دوست دارند، می‌توانند این نوع شیرینی را خریداری کرده و به همراه چای یا به عنوان بخشی از آجیل شیرین استفاده کنند. علاوه‌بر گلاب، امکان استفاده از انواع مختلف مغز هم در داخل این شیرینی وجود دارد.

 

نقل بهارنارنج

نقل بهارنارنج به جای گلاب دارای عرق بهارنارنج است. بهارنارنج علاوه ‌بر عطر خوشی که دارد، می‌تواند نقش موثری در آرامش اعصاب داشته باشد.

 

نقل گل محمدی

این نوع نقل، نه‌تنها عطر خوشی دارد که ظاهر زیبایی نیز به خود می‌گیرد. چون رنگ گلبرگ‌ها و ظاهر آنها کاملا در نقل‌ها مشخص خواهند بود.  

سخن آخر

شیرینی نقل، انواع مختلفی دارد که بسیاری از انواع آن را می‌توان در خانه درست کرد. علاوه‌بر موارد ذکر‌شده در این مقاله، انواعی از این شیرینی وجود دارند که با بیدمشک، زعفران یا وانیل طعم‌دار می‌شوند. در برخی از انواع این نوع شیرینی نیز از چندین مغز و طعم‌دهنده استفاده می‌شود تا طعم منحصر‌به‌فردی ارائه دهد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد